شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

«لطفا بدون سس!» این سفارشی است که در هر رستوران و ساندویچی که پای بگذاریم دست‌کم یکبار آن را می‌شنویم.

به نظر می‌رسد اغلب شهروندانی که سس‌ها را به عنوان متهمان ردیف اول اضافه وزن خود قلمداد می‌کنند، رابطه خوبی با این موادغذایی ندارند.

شاید به همین دلیل است که این روز‌ها سس‌های مایونز، فرانسوی و حتی کچاب در قفسه‌های فروشگاه‌ها تا حدودی بازنشسته شده‌اند. انواع جدیدتر نیز با پسوند رژیمی وارد بازار می‌شوند.

به هر حال بعد از عقب‌نشینی مصرف‌کنندگان از خوردن بیش از حد سس‌ها، انواع  رژیمی زیادی از این محصول وارد بازار شد که در مقایسه با گذشته، به نحو چشمگیری از میزان کالری آنها کاسته شده بود.

در کنار کالری بالای سس‌ها به ویژه سس‌‌های مایونز، افزایش قیمت‌ این ماده غذایی نیز، روی کاهش استقبال از آن تاثیر داشت.

آمار‌ها نشان می‌دهد فقط ظرف یکسال گذشته سس‌های مایونز، بین 29 تا 40 درصد افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد‌ند.

برای نمونه قیمت سس مایونز 900گرمی، تولید یکی از تولیدکنندگان به نام این محصول، از یک هزار و 995 تومان در زمان مشابه سال گذشته به 2هزار و 850تومان افزایش یافته است.

با وجود این برای به صرفه شدن خرید و مصرف سس‌ها و کاستن از میزان کالری آنها، راهکار‌هایی وجود دارد که برخی شهروندان از آن استفاده می‌‌کنند.

برای نمونه افزودن50 درصدی ماست به سس‌ مایونز می‌تواند به نحو چشمگیری از تاثیر آن روی چاقی بدن و لاغری جیب جلوگیری کند.

از سوی دیگر این اواخر سس مایونز به غیر از شکل قدیمی به اشکال دیگری شامل سس تارتار (مایونز چاشنی زده شده با ترشی سبزیجات معطر) سس روسی(مایونز به همراه کمی سس قرمز) و سس هزار جزیره (سس روسی به همراه ترشیجات و سبزیجات معطر) تهیه می‌شود.

البته مایونز اصلی، غلیظ و خامه‌ای شکل است. این سس ترکیبی از روغن و زرده تخم‌مرغ بوده و برای طعم مطبوع ، سرکه یا آبلیمو، ترخان و سایر چاشنی‌ها به آن افزوده می‌شود.

کد خبر 57094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز